woensdag 21 juli 2010

Zwinrace: catamaranzeilers eten paella voor mijn neus







'Er staat een wit busje uit Belgiƫ op de dijk,' moppert een wandelaar. 'Schande! Van de week stond de hele duinweg vol met auto's, alleen maar omdat het paaltje weg was... scheelt drie euro parkeergeld, parkeren in een natuurgebied.'

Ik speurde al naar een luie Belg, maar even later werd me duidelijk wat het busje op de dijk deed: het had flinke voorraad koud Jupiler, rijst, vlees en nog meer lekkers gebracht. Twee mannen stonden met zweet op hun vooroofd in grote koekenpannen te roeren. 'Er komen zometeen honderd zeilers eten.' Het waren zeilers van de Royal Belgian Sailers Club, die jaarlijks op 21 juli een Zwin Race varen en dan gezellig lunchen op het mooiste plekje van het land. Had ik nu even mooi uitzicht!


Waar Nederlanders dan een broodje kaas eten, grijpen de Belgen gretig naar de wok. Het zag er heerlijk uit. Even later kwamen de zeilers aan. Ze aten in wetsuits aan statafels, van een soort paella die het Zwin lekker liet geuren naar restaurant.

Onder de aanwezige badgasten drong het nieuws door dat het strand bij Nieuwvliet door een noodverordening gesloten is. Er was oprechte bezorgdheid.
'Dan komen ze allemaal hier naar het Zwin!'

Ach, als die honderd zeilers probleemloos kunnen wokken kunnen die paar families uit Nieuwvliet er ook wel bij... wees welkon bij de zwingodin!

1 opmerking:

  1. Naar aanleiding van de berichtgeving kwamen er foto's binnen op mijn mailadres zwingodin@live.nl. Op het volgende blogje!

    BeantwoordenVerwijderen