zondag 18 juli 2010

Zwin uniek met haaientanden

De vreemdeling verbaast zich: altijd weer die gebogen mensen in het Zwin. Ze zoeken haaientanden. Zwingodin heeft een praatje met een toeriste die meldt dat er geen extra zandlaagje met fossielen komt boven de ietsje noordelijker kust bij Groede. Bij de Groese Duintjes was het altijd goed zoeken, graven en zeven, maar nu er een nieuwe laag zand (van een heel andere plek weggezogen) boven ligt, is dat vermaak verdwenen en moet je met je zeef naar het Zwin. Dat maakt het Zwin des te unieker, maar de vraag rijst natuurlijk wel waarom 'ze' er niet even een laagje zand met fossielen bovenop gooien voor het algemeen toeristische belang.
De toeriste sprak iemand van het waterschap die zegt dat het rijk zegt dat het betreffende zandlaagje 'vervuild' is.

De een zegt dat de ander zegt... Informatie uit de derde hand dus...Wie helpt de zwingodin aan de wederhoor? Is er een laagje zandgrond met fossielen voor de zvl kust vervuild?

4 opmerkingen:

  1. ha schoonste godin . een tijd niet gekeken en daar is zij dan in volle glorie en pracht! en ook al bezocht ,besproken en gevierd...en ...en ... en..ik krijg zin haar te zien .
    wie wet lukt me in augustus een zwin bezoek.
    ik ben na de 'windtempel' met een 'tempel der jaargetijden' bezig en zou het liefst ook een schuil tempelplek voor de godin willen maken als ik haar daar zie staan zo uitgeleverd aan de elementen....lieve groet g.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anno de Mol Moncourt19 juli 2010 om 00:20

    Enkele seizoenen geleden kon ik mij niet bedwingen en nam weer de herkenbare "zoekershouding" aan. Je kent het wel: voorovergebogen, handen op de rug en verplaatsen als een soort schaatser op het droge.
    Ik heb er in al die jaren een neus voor gekregen en vind altijd wel een haaie- of roggetand of een ander fossiel.
    Altijd heb ik wel wel "zwart goud" op zak.
    Naast mij liep een meisje van onbestemde leeftijd in dezelfde houding en ik liet haar in mijn handpalm enkele tanden zien die zij maar niet kon vinden.
    "Weet jij wel hoe oud die dingen zijn"? vroeg ik, met in mijn achterhoofd het idee om ze aan haar te geven.
    "Nou, ik denk wel honderd jaar oud, meneer" zei het meisje argwanend gadegeslagen door haar vader.
    "Doe er nog maar een behoorlijk aantal jaren bij meisje" en ik gaf haar een tweede kans.
    "Dan zullen ze ze wel een paar honderd jaar oud" antwoordde ze, hulpeloos kijkend naar haar vader.
    "Ze zijn al ouder dan de mens en kunnen wel meer dan 40 miljoen jaar oud zijn" zei ik triomfantelijk en wilde nog verdere uitleg geven.
    Het kwam er niet van want haar vader ontplofte zowat en riep met rood hoofd (niet van de zon) dat het grote onzin was wat ik vertelde en dat de tanden niet ouder konden zijn dan 3500 jaar voor Christus.
    "Hoe komt u daar aan meneer" vroeg ik benieuwd en altijd bereid om wat te leren.
    Hij begon zijn zin met: "in de bijbel staat.................".
    Ik kreeg plotseling haast, onderbrak hem, gaf mijn "zwarte goud" aan zijn dochter en verliet rechtoplopend de waterlijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verbaesde my oock maer moet u sien hoe ver landtinwaerts men die haeyentanden aentreft: http://www.destentor.nl/regio/deventer/article1437835.ece

    (Ick was het niet, heb een alibi)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sjeetje ik ging die link ook nog knippen en plakken en zoeken naar zwart goud in het hart van het land... maar nee hoor, grapje michieltje.
    erin getrapt...

    BeantwoordenVerwijderen