maandag 18 juli 2011

Opening expositie Ouverture Cadzand Bad: ready made en busy made




De zomerexpositie in Cadzand-Bad is afgelopen zaterdag geopend, door Willem Behr. Ik had daar ook een hoekje (zie foto). Hij stelde al 'zijn' kunstenaars voor, wat hij heel charmant deed. Bijna vergat hij zichzelf. En dat terwijl hij toch heel fraaie beelden en beeldjes heeft staan in zijn eigen galerie. Het thema is 'zon, zee en strand', iets dat bij alle kunstenaars echt paste, behalve bij zijn eigen poetische sculpturen.
Vooral de grotere beelden met dramatische open ruimten erin zijn fraai.




Mijn maker mocht ook nog wat vertellen. 'De Zwingodin' was uitgenodigd, waarna ik allereerst iedereen heb uitgelegd dat de Zwingodin op het strand staat... en de maker is kunstenaar. Best lastig als je een spelletje speelt met personages, dus we nemen de verwarring maar voor lief. Ik draag daar immers ook aan bij...

In de maak zijn diverse beelden, en het plan is - uiteraard - om de hele Zeeuwse kust te voorzien van beelden. In Breskens staat bij Paviljoen 't Halve Maentje de Mosselgod. Op de tussengelegen route is best plaats voor diverse kokkelkoningen, oesterbaronnen etcetera. Om een beetje aan te sluiten bij de locate geschiedenis heb ik me verdiept in de Zeeuws-Vlaamse figuren Alledeske en 'den Ossaert'.

Over de Cadzandse zeemeermin Alledeske kun je hier lezen.
Over de Zeeuwse kwelgeest 'den ossaert' kun je hier lezen.

Tijdens de vernissage van de expositie kon ik de aanwezigen deze twee 'oud-literaire figuren' meegeven, waaarna Willem Behr nog over zijn nieuwste bezigheid vertelde: zijn fascinatie voor ready-mades.



Enige jaloezie beving me wel. Mijn beelden... bestaan uit vondsten - waarna een zeer lang werkproces volgt... Dat zijn dus meer 'busy-mades'.

Bij deze uitgevonden het genre Zwingodin toe behoort: busy-made.

Maar wel frappant dat die readymades van Behr dezelfde poezie hebben als zijn beelden.



Hieronder het filmpje waarin hij ze zelf aankondigt, het slot van zijn toespraak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten