zaterdag 11 augustus 2012

Karate in het Zwin

Heden middag werd ik getroffen door de aanblik van witte pakken aan de vloedlijn. Bij het scherpstellen van mijn godinnenogen, viel me op dat het ging om een vechtsport. Mannen en vrouwen, meisjes en jongens door elkaar, zij voerden allerlei oefeningen uit, maakten sprongetjes die deden denken aan judo. Daarbij droegen ze bokshandschoenen. Meteen twitterde ik 'boksen in het zwin', maar  nadat ik gewoontegetrouw op zoek ging naar de W's (wat, wie, waarom) bleek het te gaan om een Vlaamse karateschool uit St. Nikolaas, deze week 'op kamp' in Zeeland. 

Goed. De leraar was fanatiek, en na enkele oefeningen op het zand droeg hij zijn klas op om de zee in te lopen voor een robbertje. Dat was een mooi gezicht. Leek veel op een dansje, een speciaal spel a deux. Maar na het dansje a deux, gingen de cursisten groepsoefeningen doen, in navolging van hun meester. Het leek een corps de ballet, in het Zwin. Leuke geluiden erbij. Ik filmde het. Het leek me wel een idee voor meer sportscholen en dansscholen. Jazzballet in het Zwin.


Nadat ik mijn bevindingen over de vrolijke karateschool twitterde, twitterde iemand terug: en wat was het nut?
Die vraag hield me de hele middag bezig. Wat is het nut van karateoefeningen in de branding?

Het leek inderdaad net alsof het nuttig was. Alsof het zin had. Alsof de cursisten vreselijk veel leerden, Maar waarom in het Zwin? 

De rest van de middag heb ik als een wezenloze vragen gesteld.Aan een kind: waarom vlieger je op het strand? Aan een puber: waarom zeil je in het Zwin? Aan een Duitser: waarom zoek je haaientanden (dat is nog wel de leukste vraag...). Aan een Limburgs meisje: waarom maak je een zandkasteel dat over drie uur wordt verzwolgen? 

Nut. Antwoord op bovenstaande vragen is vanzelfsprekend: aangenaam tijdverdrijf. Wat is er meer te doen onder de hemel dan voorzien in aangenaam tijdverdrijf en dan liefst in het Zwin? 

Het is mij een raadsel waarom 

- het Nederlands elftal niet oefent in het Zwin
- er geen enkele olympische oefening heeft plaatsgevonden in het Zwin
- er geen openluchtconferentieoorden zijn in het Zwin voor verwende managers
- er geen popgroepen optreden met de enkels in het Zwin
- er geen enkel leesclubje plaatsneemt in de branding
- er nooit gebridged wordt in het Zwin
- en zo kan ik nog uren doorgaan...

Eigenlijk ben ik wel blij dat niet elke gek weet dat elk tijdverdrijf zoveel prettiger is met je voeten in het Zwin. Een van de grote voordelen van het Zwin is namelijk dat het er zelfs op een extreem zomerse dag relatief rustig is. 

Ik heb daarna nog diverse mensen lastig gevallen met vragen over het nut van tijdverdrijf in het Zwin. Waarna ik wedervragen kreeg. Wat is het nut van uw bestaan Zwingodin?

Help.

Ik ben niet nuttig. 
Ik sta de hele dag volmaakt nutteloos aan het strand.
Maar ik ben erg gelukkig. 
Join the party!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten