donderdag 1 november 2012

Flessenpost in Australie



Mijn fles is in Australië. Zei de mail met subject: bottle zwingodin in Sydney. Wow! Vanuit het Zwin gedreven, de wereldzeeën over een aangekomen nabij Sidney. Ik was al bijna een persbericht aan het tikken. Want zeg nu zelf, dit is een wereldwonder.De inhoud van de fles in Australië! Twee maanden nadat ik de flessen te water liet (drie van de zes, ik heb er nog drie over die wachten op winterstorm), zorgvuldig het papier 'oud' maakte in weerwil van de digitale mode, blijkt het woord-op-papier te overleven!. 

De werkelijkheid is iets minder spectaculair, maar toch een beetje leuk. De fles is aangespoeld nabij Knokke, opgepikt door een Australiër (emigrant, van oorsprong een Zeeuw) Die hem als kostbaar souvenir koesterde en meenam naar Sidney, met het idee het lot een handje te helpen en de fles in Australië weer te water te laten - in de hoop daarmee de Zwingodin een plezier te doen.
Ik kreeg bijgaande foto's, en het volgende (emigranten beheersen het Nederlands op een grappige Engelstalige wijze...) bericht:


Het tide was uitgaand on 9.45 am. Ik ging naar de life saving club om te vragen wat een geschikte plaats zou zijn, waar wind en golven het ding naar Botswana zouden brengen. Een dame, fles in de linkerhand houdende, commandeerde haar gemaal om het zover mogelijk in de oceaan te gooien. Gehoorzamend ging hij naar de verste hoek waar de golven het kleinste leken maar kwam meer terug met de mededeling dat er te veel rotsen waren en dat de fles de reis niet zou overleven.
Plan B gaat om foto 2. Er lagen canoes op het strand. Een oude man pikte er een op. Hij was zo te zien loodgieter. Ik brulde'Hello mister pluber, are you going to Tasmania by any chance."Glimlachend zei hij: 'No, and I don't cater for any passengers either.'  Vanwege die originele glimlach vatte ik de moed op om hem te vragen om de fles een beetje verder in de zee te brengen en het daar met man en macht in de oceaan te slingeren. Ship onder zijn rechter arm, fles onder de linker stapte de grijsaard het water in, zie tweede foto. Ik nam photos maar before you could say 'alsjemenow' was hij zo ver weg dat ik hem niet meer op de camera kon vinden. 





Einde mail.
Zou ik dan een zustergodin in Tasmanie mogen creëren? Dat lijkt me formidabel. Het wachten is op nieuwe mail uit Australië. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten