vrijdag 16 november 2012

Hashtag-gedicht: #goudenoor


Mijn eigen gedichten groeien gestaag. Gewone teksten vloeien als water uit mijn mobiel, maar gedichten gaan niet sneller dan eentje per maand. Wat betekent dat ik er toch al een aantal heb gespraard.

Dit gedicht was veruit het populairste, bij mensen die de Zwingodin belden en poëzie te horen kregen... 
Want dat was namelijk het geval: wie de Zwingodin belde op het 0900-nummer, kreeg poëzie te horen. Steeds een ander gedicht, want ik zorgde er natuurlijk wel voor dat ik kon afwisselen. Bellers konden ook nog inspreken.  Dankjewel Zwingodin, deze goddelijke woorden maakten mijn dag weer goed. Echt waar!
Grappig is wel iedereen schijnt te begrijpen wat voor functie die hashtag heeft. 
#eigentijds. 
Is nog eens wat anders dan onopgemerkt citeren uit oude en dode dichters... Enfin, ik heb al een hoop gedichten op deze manier 'getest'. Als ik nog eens debuteer als dichter is er in elk geval een panel aan vooraf gegaan....



#goudenoor

#poem is korter dan #gedicht
En #geroest
past beter dan #benaanhetroesten.

Toch roest ik  elke dag
Met mijn #goudenlach
En #goudenoor.
Beter, want korter 
is #oor.

Weten jullie dan 
dat mijn #goudenoor
miljarden en miljoenen
roestend hoort?
Dat is mijn #goudenoor.

Weten jullie dan
dat mijn #hardehuid
de huiver van de wind
verstaat als #gedicht?

Weten jullie dan
dat mijn #hardehart
bonkt en buldert en 
radeloos de stilte tikt
op mijn #hardehuid?


Weten jullie dan niet
dat #roest
gaten slaat 
in verdomme,
het #hardehart,
de #hardehuid?

Weten jullie dan niet
dat gaten van #roest
woorden wilden weren
van elk #gedicht?

Luister dan, #sukkel!
Bulder je #oren van je #kop
en beuk op die #hardehuid.

Na jaren van vergeten gaten,
en verroeste woorden
in verdronken #zinnen

bleef het #goudenoor
het bonken en bulderen
en het tikken van de stilte horen.

Beter, want korter
is #oor.
#poem is korter dan #gedicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten