donderdag 24 juni 2010

Pinguïns in Breskens

'Zijn ze nu helemaal GEK geworden??'
Brieste vanochtend vroeg een vrouw tegen een man. 'Twaalf beelden! Twaalf pinguïns! Twaalf!!'
Is overdreven voor Breskens, beaamde de man, die een stuk rustiger leek dan zijn vrouw.
Ik spitste mijn oren. Pinguïns in Breskens? Beelden? Hebben we hier weer een gevalletje van Vrije Kunstkunst aan de kust van Zeeuws Vlaanderen?
Ik probeerde hun gesprek te volgen maar dat mislukte aanvankelijk: het stel debatteerde over beelden die te duur waren, en te rood en te groot, en over het klimaat - hetgeen ik niet begreep.

De vrouw had een krant onder haar arm, en las luidkeels voor:
Zeker is dat dit maritieme kunstwerk, het laatste van een aantal speelse elementen langs de looplijn, niet lelijk zal afsteken tegen de achtergrond maar een onvergetelijke indruk zal achterlaten. Bij de Bressiaanders en bij de bezoekers.

Nou dat is helemaal niet zeker, vond ze. Niet bij Bressiaanders in elk geval, zij vond het te belachelijk voor woorden om er geld aan uit te geven.

Maritieme kunst in Breskens? Het stel vertrok richting Zeemeeuw, en ik trok mijn mobiel. Snel gevonden. PZC. Als ik een mens was nam ik een abonnement, met stip de beste regionale krant.

Veertien meter hoog! Twaalf pinguins! Ik moest lachen, want ik hou wel van een beetje kustkunst zoals eerder betoogd. Dat de gemiddelde Bressiaander de wenkbrauw fronst zal best. Zo'n sculptuur is ongetwijfeld peperduur - zeker als het geen Vrije kustkunst is maar georganiseerde kustkunst. Waarom dure beelden als je eigen bijdrage voor van alles omhoog gaat?

Maar nu komt de clou. De pinguins worden rood. En weet u waarom? Om te waarschuwen tegen de klimaatverandering. Daar heeft de zwingodin zo haar gedachten over. Eigenlijk kon ik die mevrouw wel een beetje begrijpen. Twaalf rode gevaartes met moraal. Zijn ze gek geworden? Nee, dit is geen vrije kustkunst.


Alleen, ik kreeg recent een blogkritiek. Of ik niet zo 'aanmatigend' wilde doen.
Ik geloof waarachtig dat een blogreactie een mens - sorry een godin - kan laten nadenken. Want hoe gemakkelijk is het om te ageren tegen dure, rode, grote en hoge pinguins als moralistisch 'maritiem kunstwerk'?

Terwijl de ganse natie aan de buis gekluisterd zat, en ik op een leeg zwin keek, met anderhalve hondenuitlater, viel het kwartje.

Breskens is GROOTS! Ze hebben de broden en de vissen van Behrends. Ze hebben een tonijnblikje in de haven en nu een knettergek pinguinplan. Lang leve Breskens. Een dorp met Franse allure, want alleen Fransen kunnen met zoveel trots een idiote Arc de Triomphe neerzetten of promenades van dertig meter breed maken.

Dat iemand van mening is dat een 'klimaatwaarschuwing' met een pinguin de Zeeuw moet worden opgedrongen vind ik hilarisch. Maar het idee van groot, hoog, en rood is ronduit geweldig. Het grote gebaar. Daar zijn Nederlanders niet goed in. En Breskens maakt zo'n gebaar. Bravo!

1 opmerking:

  1. Oranje, is dat geen optie voor die pinguins? Het schijnt een populaire kleur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen