maandag 8 oktober 2012

Written on skin

Aan mijn paalhoofd een gepassioneerd verhaal over Written on skin. Dat is een opera van de Brit George Benjamin. Een stel dat nu koffie verkeerd aan het strand drinkt, is afgelopen weekend naar de hoofdstad afgereisd en is helemaal lyrisch. Gevoelvolle uitzonderlijk mooie muziek en een verhaal over liefde en verlangen. Een vrouw legt het aan met de door haar echtgenoot ingehuurde schrijver, waarna echtgenoot schrijver vermoordt en diens hart als gerecht opdient aan de vrouw. Een klassiek thema, verbeeld met een imposante tekst en dito spel. De schrijver schrijft op perkament - dus op huid. Ook schrijft hij het motief van de relatie op huid.

Nou besta ik zo'n beetje uit huid- dus ik was geinteresseerd.
En, toegegeven, ik luisterde selectief en ego-gericht. Ik verstond niet 'written on skin' maar 'written on Zwin'.

Dat was koren op de molen van de operagangers, filosofen, en na enig praten bleken Zwin en skin in literair opzicht identiek.

Iedereen naar de opera? In de Nrc stonden vandaag enthousiaste stukken, en er zijn nog een heleboel onverkochte kaarten. Geen wonder bromde de filosofische Zeeuw die speciaal afreisde. 'Samen waren we 120 euro kwijt alleen voor de kaartjes en dat was een lage rang...'
Maar de moeite waard, zeiden ze wel drie keer.
Voor de armere mens in 'written on zwin' een perfect alternatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten