dinsdag 2 oktober 2012

Cocreatie: schrijf mee aan Zeeuwse Jongens 2.0!

Iedereen heeft het over co-creatie.  En 'web 2.0' Ik ben natuurlijk een kunstwerk 2.0, maar nu... een boek 2.0!! Let op, we gaan het proberen. Zeeuwse Jongens 2.0! 

Iedereen kan na de kinderboekenweek van 2012 meeschrijven aan het tweede deel van Zeeuwse Jongens. Komende maandag en dinsdag ga ik (nu ja, niet ik als Zwingodin maar mijn maker) voorlezen op scholen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Ik hoop dat kinderen dan al mee gaan schrijven aan de verhaalllijnen!


Het eerste deel gaat over vijf kinderen (de hoofdpersonages), nog een extra kind (een bijpersonage want hij zit altijd achter de computer), en volwassenen. De volwassenen zijn natuurlijk ook bijpersonages.

Deze vijf kinderen beleven in deel 1 avonturen rond de verdwijning van Stefan, hun vriendje dat ontvoerd blijkt te zijn. Ze gaan op zoek naar hem, ontdekken het raadsel van een zwarte doos die ergens verstopt is, en aan het eind van het boek blijkt die Zwarte doos... een heel andere doos dan ze dachten. De ontknoping speelt zich af op het sportveld van REtranchement.
Een grote rol speelt de duinhut, hun verblijfsplaats nabij het Zwin. Daar ontmoeten de kinderen elkaar tijdens iedere vakantie.


Nu komt er natuurlijk een ander avontuur. Uiteraard rond dezelfde kinderen en dezelfde duinhut. Maar de rest is anders. Stefan mag best meedoen, maar hij speelt zijn rol thuis achter de computer. Hoofdpersonen zijn de vijf kinderen. Hieronder vind je een overzichtje van de eigenschappen van de kinderen. Want als je meedoet, moeten de 'grote lijnen' natuurlijk wel een beetje kloppen. Als je deel 1 leest, leer je de karakters wel kennen!

Je mag een mail sturen naar zwingodin@live.nl, met daarin je tekst. Verzin een scene met 1 of twee personages, die zich afspeelt aan de kust. Ik heb al iets binnen over Groede - dus in de buurt van de Groe is leuk, en vergeet ook Breskens en het Veerplein niet! De kinderen mogen best oversteken met de boot, als ze maar op dezelfde dag weer terugkomen. De kinderen kunnen fietsen of lopen of in de bus zitten, maar niet autorijden want daar zijn ze nog te jong voor.

Als ik je tekst of delen van je tekst meeneem in het boek, komt je naam uiteraard op de titelpagina als mede-auteur. Als je me een mail stuurt met je deelname, dan betekent dat wel dat je tegelijk ook toestemming verleent natuurlijk, dat je tekst en je idee in het boek over de Zeeuwse Jongens komen. Mogelijk verander ik iets aan je idee, zodat het past bij de verhaallijn en andere teksten.

Welke teksten welkom zijn?
Allemaal! Schrijf gewoon een scene over de kinderen. Als je iets spannends wilt schrijven moet je bedenken dat er in spannende gevallen bijna altijd sprake is van een conflict of een probleem, en dat je schrijft richting oplossing.

WElke auteurs mogen meedoen?
Iedereen! Het is leuk als kinderen meedoen, maar iedereen is welkom, al ben je 90. Zeeland is immers voor iedereen, en een duinhut willen we allemaal - toch?

Volgen hier de personages (heel erg summier...)

Daan (15). De oudste, de slimste, de dikste, de grootste, de rijkste, de zieligste. Verliefd op Dina. Neef van Chris. Rood haar. Houdt niet zo van computers en heeft geen ouders meer.

Chris (14). Jongensachtig meisje, stoer. Komt uit Amsterdam. Beetje kortaf en stil. Verliefd op Pieter. Nicht van Daan. Zwart kort haar. Houdt niet van meisjesdingen. Heeft geen moeder.

Philippe (14). Nerd. Uit Retranchement. Tweelingbroer vna Pieter. Bevriend met Steven. Mager. Bruin haar. Met meisjes nogal onhandig.

Pieter (14) Praatgraag. Lieverd. Echte doener. Retranchement. Tweelingbroer Philippe. Mager. Bruin haar. verliefd op Chris.

Dina (13). De jongste. De mooiste. Heel meisjesachtig maar ook sportief. Komt uit Hulst. Lang blond haar. Slim en charmant. Verliefd op Daan.

Steven (14). Bijpersonage op de achtergrond. Vriend van Philippe. Computernerd. Woont in Nieuwvliet. Bleek. Slim. Schrikachtig. Onhandig met meisjes.

Volwassenen?
Natuurlijk zijn er ook volwassenen. In het eerste deel waren dat een strandpaviljoenhouder uit Retranchement, een makelaar uit Cadzand, een geschiedenisleraar uit Oostburg, een oma uit Cadzand, een humeurige vrouw uit Eede, een lompe crimineel uit Belgie en ook nog de zielige zoon van de crimineel.

Deze mensen mogen wel terugkomen maar je mag ook nieuwe verzinnen. Als je iemand uit het echte leven als rolmodel neemt, verander er dan het nodige aan want het moet wel fictie zijn en niemand moet zichzelf herkennen...

Als je losse ideeen hebt, ook goed. Gooi ze dan op mijn tijdlijn op Facebook bij mijn fanpagina van Zeeuwse Jongens: http://www.facebook.com/ZeeuwseJongens!


1 opmerking:

  1. Ik stuur je een mail met een superidee. Echt chil. En dan wil ik ook in het colofon!!
    Ik heb ook al gestemd. Maar het Blofboek is ook vet, zegt mijn vader.

    BeantwoordenVerwijderen