donderdag 6 september 2012

Vuilverzameling in het Zwin


'Weet je dat er een afvalberg in het Zwin is?'
Nee dat wist ik niet.
Of wel, dat wist ik wel, want twee jaar geleden sprak ik Johan Verplancke. Hij heet ook wel 'de schoonmaker van het Zwin'. 

Dat hij stug doorgaat met opruimen, dat wist ik eigenlijk ook wel. Maar zoals dat gaat met mensen die opruimen: ik vergat er erg veel aandacht aan te schenken. Het Zwin ziet er prachtig uit, op het strand en op de schorren en slikken ligt nooit troep. Gisteren heb ik mogen genieten (auditief) van de Zwintriathlon 2012. Ik hoorde de kreten van aanmoediging ergens beneden vanaf de Duinweg. Ik dacht: de fietsers genieten. En weer dacht ik niet aan 'het opruimen'... 
Maar vandaag kreeg ik deze mail:

'Vandaag samen met Johan Verplancke de enorme afvalberg bekeken die hij heeft opgeworpen met afval dat hij gedurende het gehele seizoen uit het Zwin heeft gehaald. Het schoonste strand waar de gemeente Sluis zo over pocht is mede aan Johan te danken.'


Nu is het dus de vraag wie deze afvalberg verwijdert: Knokke of Sluis. 
Mij kan het eigenlijk niet schelen. Maar het zou beide overheden sieren om even een mannetje te sturen. Ideetje van de Zwingodin: doe het elk jaar om en om. 
En stuur even een mail als er een ophaaldienst arriveert, stel je voor dat ik weer met mijn gouden oortjes naar opgewonden toeristen luister, of het ruisen van fietsbandjes op de Duinweg, of kijk naar zeilers en zwemmers... De vuilnisman- of vrouw krijgt een mooi blogpluimpje, evenals de opruimer himself natuurlijk, maar die heeft ie al!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten