dinsdag 11 september 2012

Reacties op 'leaselaarzen'

Het wassende water houdt mijn lezers bezig.
Via twitter en mail kreeg ik diverse reacties op het plan om te kijken of er een 'project leaselaarzen' kan komen. Dit om het Zwin over te steken als het in de toekomst verbreed zal zijn. Dan kun je vermoedelijk met laag water nog wel waden, maar niet zoals nu hinkstapsprong naar de overkant zonder al te natte voeten. Een plankiertje vindt de Zwingodin ook altijd nog een fijne optie en dat vooral voor de minder valide medemens. Ik twitterde lustig over leaselaarzen: uitwisselbare overlaarzen die aan beide oevers te leen zijn voor wandelaars. Met het advies dan met die laarzen vooral alleen een uur voor of na dood tijd de geul over te steken. Nu ja, na het dode tijd kun je nog uren over, ervoor niet. Hieronder de vragen en reacties. In cursief mijn antwoord! En trouwens, reageer gerust, want een beetje discussie is wel leuk. Ik ben nog altijd fan van de leaselaarzen!


Van mij mag het hoor, maar hoeveel mafketels die dat tijdsbestek [uur voor en na dood tij] niet respecteerden, werden dit zomerseizoen uit de geul gevist?

Sja, best een aantal ja. Ik zag Duitsers met mountainbikes op hun nek, Belgen met hondjes in hun handtasje, gezinnen met kinderen en kinderwagens op hun nek, en lieve campinggasten die de stakkers met een rubberbootje hielpen om toch in elk geval hun iphone droog te houden. Er waren dit seizoen geen echt gevaarlijke situaties. Het is, moet ik zeggen, in hoge mate grappig. Het gaat om mensen die niet snappen dat het Zwin nog leegstroomt uren nadat het allang hoog water is... Dat is ook een flinke natuurkunde les... Maar, om dit te pareren: ik denk dat de leaselaarzen geleast worden door het type sportieve wandelaar, is een ander mensentype dan het type mafketel/argeloze toerist...

kunstzinnig interessant maar gevaarlijk id. Wil je meer drenkelingen in de geul? Vollopende laarzen … sterke stroming … paniek …

Leaselaarzen ofwel lieslaarzen zijn niet erg hoog. Tussen knie en dij. Die stroming op die hoogte moet je kunnen hebben. Ik heb voor ogen dat mensen waden tot kniehoogte, en dat het liesgedeelte meer is voor een onverwacht putje. 

Wij kwamen tot de conclusie dat er zeker geen plankier moet komen.
De kosten zijn te hoog en bovendien zou het gevaarlijk zijn voor badgasten
die in de vloed tegen de palen worden gedrukt en niet meer boven kunnen
komen. 
Er zijn in het verleden diverse mensen/kinderen verdronken die tegen
de afrastering gedrukt werden en niet boven water konden komen.


Dat de kosten hoog zijn lijkt me geen argument. Mogelijk is er een particuliere geldschieter die er iets aan ontleent dat er wandelverkeer is... En bovendien: wat heeft de panoramaweg in Breskens gekost??

Dat zwemmers tegen de palen worden gesmeten vind ik welzeker een argument. Op dit moment kan ik mij dat haast niet voorstellen ter hoogte van de afrastering, maar na een verbreding is natuurlijk alles anders. Het lijkt me een kwestie van afwachten...


Wij zijn van mening dat je moeite moet doen om over te steken. Het
is een van de charmes van het Zwin.


Oeps, een reactie van wel zeer calvinistische aard... moeite doen om iets te gaan beleven? Vechten en dan verlossing?
Het doet me ook denken aan een zegswijze van een persoon die ik maar anoniem houd: dat vrouwen liever geen ruggenprik nemen voor hun bevalling aangezien zij door de helse barensstrijd het moederschap intenser gaan beleven. Misschien niet helemaal de goeie vergelijking maar ik moest eraan denken. Eerst ploeteren en dan beleven...
Ik pleit niet voor een geasfalteerd paadje - maar ik vind dat veel natuurgebieden ingangen missen. Waarom mogen mensen er niet zonder moeite van genieten? En al die oudjes dan? 


Het houdt ook de meeste mensen tegen die anders m hun platpoten de natuur
vertrappen in het Zwin.


Dat meent u niet! Het argument: we houden u tegen want anders verpest u de natuur lijkt mij niet valide...
De wandelaars die baat hebben bij zo'n plankier wandelen trouwens over het strand en gaan niet het Zwin in. Tenzij ze door de afrastering heen kruipen - maar dat lijkt me op te lossen met een beter hekje. 

De ludieke invalshoek van de "leaselaarzen" omarmen wij.
Het is alleen de vraag hoe lang de laarzen aanwezig zullen blijven. Zonder
controle wordt alles gestolen.


Iets digitaals met een code, een app op de telefoon,. moet te bedenken zijn... 

Idee: Laarzen aan de Belgische kant in de kleuren van de Belgische vlag en voor de
laarzen aan onze zijde in onze kleuren. Als project kun je er natuurlijk veel ruchtbaarheid aan geven. NL-Belgische
saamhorigheid.


Dit lijkt mij een enig gezicht en een foto op mijn blog waard... Wij kunnen de commissaris van de koningin uitnodigen voor de opening van zoiets feestelijks. Europese subsidie!!! Jammer dat je daar een maand op moet studeren om dat aan te vragen. 


 dan kunnen wij als rolstoelers ook eens genieten van het strand, bouwen dat ding!!!!

Sja, daar ging mijn plankieridee dus over... Ik zie vaak boven aan de duinen rolstoelers spijtig naar beneden kijken. Het idee van de Panoramaweg in Breskens (asfalt aan het strond) vond ik vroeger bezopen... totdat ik zag hoeveel niet valide mensen daar dagelijks van genieten. Dat genot is asfalt waard. Waarmee ik trouwens niet pleit voor afalt in het zwin hoor. Maar een goed vlonder (dat doorloopt naar het andere vlonder zodat het lukt met een strandrolstoel) zou echt genot bieden voor de zittende medemens. 


Blijft mailen!!! zwingodin@live.nl
Reageren hieronder ook prima. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het een uitstekend idee die leaselaarzen of lieslaarzen. Uitgifte bij Zwinrestaurantje of de Zeemeeuw, en gewoon beetje huur en borg betalen. En dan allemaal een praatje maken met de zwingodin...
    Een afsluitbare kast op beide oevers kan ook. Elders sleutels halen en borgje betalen. Super. doen zeg ik

    BeantwoordenVerwijderen