dinsdag 21 september 2010

Zwemmen met donker weer in het Zwin




Zag de hele zomer zwemmers in het Zwin. Ook met donker weer. Moet me altijd wel inhouden als het tij keert: doe dit alleen met opkomend water! Maar gelukkig zie ik wel dat veel Zwinkenners de nieuwe toeristen waarschuwen. Ik houd wel mijn hart vast voor de herfstvakantie. Kreet van de Zwingodin, die niet over het water kan schreeuwen: doe dit niet met afgaand tij en ook niet met drijvende voorwerpen vlak voor het stilstaand water (is het kantelpunt tussen de getijden)! Tij-info bij de strandtenten (maar ook altijd op internet).

1 opmerking:

  1. Goed dat je waarschuwt "Zwingodin". Dat kan niet vaak genoeg gebeuren. Toch heb ik wel een paar kleine aanvullingen. Veel zich ervaren wanende zwemmers gaan toch met afgaand tij te water. Het stroomt zo lekker hard of ze halen vol bravoure even de weggewaaide strandbal of luchtbed op.
    Maar dan terug...........
    Overvallen door de sterke stroming worden dan verwoede pogingen gedaan naar het strand te komen en nemen de krachten al snel af. Zelfs in de zomer kun je onderkoelt raken en dan slaat de paniek toe.
    Wat velen niet weten is dat de afgaande stroming uit het Zwin doorgaans in een grote boog richting Appelzak op de Belgische kust staat. Als de stroming je dus te machtig wordt verspil dan geen krachten en laat je meedrijven tot je weer het Belgische strand kunt bereiken.
    Deze ervaring heb ik als zeiler en zwemmer in wet-suit regelmatig in de praktijk opgedaan.
    Hierbij wel de waarschuwing: doe zoiets nooit zonder begeleiding of zonder bemande strandwacht!
    Als aanvulling op je tij-info kan ik nog aangeven dat er ook tij-info staat in de gratis en overal verkrijgbare Badkoerier.
    Anno de Mol Moncourt

    BeantwoordenVerwijderen